Catedrático de Universidad (Jubilado) de Didáctica de la Matemática. Universidad de Extremadura.

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domingo, 2 de diciembre de 2018

The assessment of Mathematics Problem Solving of Secondary teachers in Colombia.



The assessment of Mathematics Problem Solving of Secondary teachers in Colombia.


We presented the results of a research to characterize the assessment of the math problem solving (MPS) developed by secondary teachers at Bogotá city (Colombia). These results were obtained by mean of triangulation of the statistical analysis over the answers given by 211 teachers to a questionnaire prepared by autor, and the content analysis of the assessment instruments and the interventions in the discussion groups with which some of these teachers participated.
The triangulation was carried out from the common or similar categories among the different research instruments and allowed us to approach the teachers evaluation practices when they said that they evaluated the MPS. We concluded that there exists certain immobility and insecurity of the Mathematics teachers when addressing the MPS and its evaluation in the classroom justified by the lack of information about this content or other low-cost evaluation instruments and by the lack of materials. This research is part of the research project (MEC18D502), from which a doctoral thesis was  published (http://dehesa.unex.es/handle/10662/2050).

Key wordsProblem solving, secondary teachers, assessment, mathematics, assessment task.




Other publications about the same work:
Cárdenas, J.A.; Guerrero, E.; Gómez, R. Caballero, A. y Blanco, L.J. (2011). International Journal of Developmental and Educational Psychology Año XXIII nº 1 Vol. 3. Los sentimientos que afloran en los docentes de Matemáticas de Secundaria en elproceso que llevan a cabo al evaluar el aprendizaje de sus estudiantes, 437 – 444.
Cárdenas, J., ., Blanco, L., Gómez, R., y Guerrero, E., (2012). Resolución de problemas de matemáticas y evaluación: aspectos afectivos y cognitivos. En V., Mellado, L. Blanco, B. Borrachero y  J. Cárdenas J. (Eds.), Las emociones en la Enseñanza y el Aprendizaje de las Ciencias Experimentales y las Matemáticas (pp 67-88). Badajoz: DEPROFE. ISBN: 978-84-15090-10-6.
Blanco, L.J. y Cárdenas, J.A. (2013). La Resolución de Problemas como contenido en el Currículo de Matemáticas de Primaria y Secundaria. Campo Abierto 32(1), pp. 137-156.
Cárdenas, J. A., Blanco, L. J., Gómez del Amo, R. y Álvarez, M. R. (2013). Resolución de problemas de matemáticas y evaluación: aspectos afectivos y cognitivos. En A. Berciano, G. Gutiérrez, A. Estepa y N. Climent (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVII, 219-228. Bilbao: SEIEM.
Cárdenas, J.A.; Blanco, L.J.; Guerrero, E. y Caballero, A. (2016). Manifestaciones de los Profesores de Matemáticas sobre sus Prácticas de Evaluación de la Resolución de Problemas Manifestations of Mathematics Professors on their Practices of Problem Solving Assessment. Bolema, Rio Claro (SP), v. 30, n. 55, p. 649 – 669.

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