The assessment of Mathematics Problem
Solving of Secondary teachers in Colombia.
We presented the results of a research to characterize the assessment of the math problem solving (MPS) developed by secondary teachers at Bogotá city (Colombia). These results were obtained by mean of triangulation of the statistical analysis over the answers given by 211 teachers to a questionnaire prepared by autor, and the content analysis of the assessment instruments and the interventions in the discussion groups with which some of these teachers participated.
The triangulation
was carried out from the common or similar categories among the different
research instruments and allowed us to approach the teachers evaluation
practices when they said that they evaluated the MPS. We concluded that there
exists certain immobility and insecurity of the Mathematics teachers when
addressing the MPS and its evaluation in the classroom justified by the lack of
information about this content or other low-cost evaluation instruments and by
the lack of materials. This research is part of the research project (MEC18D502),
from which a doctoral thesis was published
(http://dehesa.unex.es/handle/10662/2050).
Key words: Problem solving, secondary teachers, assessment, mathematics, assessment task.
Other publications about the same work:
Cárdenas,
J.A.; Guerrero, E.; Gómez, R. Caballero, A. y Blanco, L.J. (2011). International
Journal of Developmental and Educational Psychology Año XXIII nº 1 Vol. 3. Los sentimientos que
afloran en los docentes de Matemáticas de Secundaria en elproceso que llevan a
cabo al evaluar el aprendizaje de sus estudiantes, 437 – 444.
Cárdenas,
J., ., Blanco, L., Gómez, R., y Guerrero, E., (2012). Resolución de problemas
de matemáticas y evaluación: aspectos afectivos y cognitivos. En V., Mellado,
L. Blanco, B. Borrachero y J. Cárdenas
J. (Eds.), Las emociones en la Enseñanza
y el Aprendizaje de las Ciencias Experimentales y las Matemáticas (pp
67-88). Badajoz: DEPROFE. ISBN: 978-84-15090-10-6.
Blanco, L.J. y Cárdenas, J.A. (2013). La Resolución de
Problemas como contenido en el Currículo de Matemáticas de Primaria y
Secundaria. Campo Abierto 32(1),
pp. 137-156.
Cárdenas, J. A., Blanco, L. J., Gómez del Amo,
R. y Álvarez, M. R. (2013).
Resolución de problemas de matemáticas y evaluación: aspectos afectivos y
cognitivos. En A. Berciano, G. Gutiérrez, A. Estepa y N. Climent (Eds.), Investigación
en Educación Matemática XVII, 219-228. Bilbao: SEIEM.
Cárdenas, J.A.; Blanco, L.J.; Guerrero, E. y
Caballero, A. (2016). Manifestaciones de los Profesores de Matemáticas sobre
sus Prácticas de Evaluación de la Resolución de Problemas Manifestations of
Mathematics Professors on their Practices of Problem Solving Assessment. Bolema, Rio Claro (SP), v. 30, n. 55, p.
649 – 669.
Cárdenas, J.A.; Blanco, L.J. y Cáceres, M.J. (2016). La
Evaluación de las Matemáticas. Análisis de las pruebas escritas propuestas en
la secundaria. Revista
Unión, nº 48, 59-78.
No hay comentarios:
Publicar un comentario